Комп'ютер, упевнено і надійно зайняв своє місце в житті сучасної людини, активно входить в шкільні будні. При цьому віковий кордон зустрічі з комп'ютером, його оволодінням нестримно знижується. З простими ігровими комп'ютерними пристроями дитина взаємодіє вже з 3 - 4 років. До моменту вступу до школи (6 -7 років ) у дітей, як правило, є деякий досвід спілкування з комп'ютерними пристроями і тоді виникають питання: як працює комп'ютер; з чого він складається; що у нього усередині; як він виконує команди. На ці та інші питання і покликаний відповісти шкільний курс інформатики.
У зв'язку із перенесенням акцентів інформатизації освіти на більш ранній вік - на початкову школу - необхідно визначити зміст і методику підготовки учнів початкових класів з даного питання. Досвід вивчення і викладання даних питань методики навчання ще зовсім малий, тому доводиться багато вивчати досвід закордонних методик і формувати власні напрацювання.
Аналізуючи причини негативних явищ в початковому курсі інформатики слід виділити два основні аспекти, що приводять до їх появи.
Перший - відсутність в Україні науково обґрунтованої концепції вивчення інформатики в початковій школі, на основі якої можна визначити зміст навчання і підготувати навчальну програму - знову ж науково обґрунтовану, що врахує вимоги дитячої психології та лікарів-гігієністів. В результаті виникають створені шкільними вчителями інформатики програми для початкової школи, які майже повністю віддзеркалюють програму інформатики старшої школи.
Другий - можливо, навіть більш суттєвий - повна відсутність у вчителів, які проводять навчання інформатиці, необхідних знань і вмінь по організації навчального процесу в початковій школі. Проводити уроки інформатики в початковій школі доручають вчителю інформатики старшої школи. Не кажучи про те, що значна частина вчителів інформатики взагалі не має педагогічної освіти, проведення уроків в початковій школі вимагає дуже специфічної підготовки. Це знання вікової психології, особливостей розвитку пам'яті, уваги, мислення, знання програми початкової школи з математики (в першу чергу), мови і т.д., а також знання методики викладання в початковій школі, вміння організувати навчальний процес у придатній для дитини даного віку формі (як правило ігровій).
Проте методика початкового навчання багато років була пов'язана в основному з теорією емпіричного мислення, що мало сприяло формуванню у молодших школярів повноцінної учбової діяльності і основ теоретичного мислення. Виникла необхідність в нових підходах до навчання в початковій школі. І саме таким новим підходом є система розвиваючого початкового навчання. Навчання, яке, забезпечує повноцінне засвоєння знань, формує учбову діяльність і тим самим безпосередньо впливає на розумовий розвиток, і є розвиваюче навчання.
Тому, закономірно, що вимоги сучасності диктують нові вимоги до особистості та професійної діяльності вчителя початкової школи: вчитель повинен виявляти такі показники вміння, що є складовими інформаційної грамотності та інформаційної культури педагога:
• знання правил техніки безпеки у роботі з комп'ютером;
• знання призначення основних пристроїв комп'ютера та вміння виконувати відповідні практичні маніпуляції;
• вміння підготувати комп'ютер до роботи;
• вміння вводити інформацію з клавіатури та редагувати її;
• вміння користуватися меню-системою і звертатися до системи за довідковою інформацією у складних випадках;
• знання призначення основних вказівок операційної системи і вміння добирати їх із меню на екрані дисплея;
• вміння викликати на екран дисплея каталог файлів, що зберігаються на дискові;
• вміння розрізняти основні типи файлів;
• вміння завантажувати і запускати програму з вказаним іменем;
• знання можливостей редактора текстів та вміння виконувати операції над відповідними текстами;
• вміння користуватися графічним редактором;
• знання основних вказівок музичного редактора (і вміння ними користуватися);
• вміння складати і виконувати за допомогою комп'ютера найпростіші програми;
• вміння чітко і грамотно формулювати мету при розв'язуванні задач за допомогою комп'ютера;
• вміти працювати з програмним забезпеченням загального призначення та програмами цільового призначення, відповідним навчальним забезпеченням.
|